Monday 30 January 2012

{ Diskriminasi Dalam Kelas }

Assalamualaikum...

First entry for this year~ haha...Lama sangat dah tak update blog...Walau dah lama tak update blog, ade juga visitors yg jengah blog usang ni...hohohooiii~

Tajuk hari ni macam hardcore punye entri sikit...hehe...Dah lama perap idea nak update isu ni...Sejak hari pertama persekolahan tahun ni...Sampai kelu jari2 nak menaip...Hyperbola punye ayat~

Sejak aku sekolah rendah lagi dah nampak diskriminasi dalam kelas ni agak membahayakan...Berdasarkan pengalaman hidup belajar dekat sekolah, aku rase macam kesian sangat dekat budak2 kelas akhir...PERHATIAN: Aku bukan pandang rendah pada mereka oke...

Kenape aku letak gambar ni? Sebab aku suka hidustan~ Bahahaha~

Nak tau kenapa aku rase kesian? Sebab kelas yang last2, mesti kurang dapat perhatian dari cikgu2 dekat sekolah? Setuju? Sila angguk kepala...Haaa...Yang aku nampak lah kan, kalau kelas hujung2, cikgu macam malas je nk masuk kelas..Nak mengajar pun malas...Asik fikir perangai budak2 yg degil sampai tak nak bagi perhatian dekat mereka... Kalau yang kelas pertama, fuhh...! Layanan pun first class...Dapat guru kelas yg pakar dalam bidang yg diajar, dapat kelebihan guna makmal best, cikgu2 focus pada prestasi murid , dan paling obvious sekali bab2 kedatangan....Bukan main ambil berat lagi kalau murid tak datang sekolah...

Bukan ke sepatutnya kelebihan tu di beri secara sama rata...? Bukan ke gaji yang diberi sama ja tak kira mengajar kelas pertama atau kelas terakhir? Sepatutnya focus yang lebih perlu diberikan kepada mereka2 yang banyak kelemahan ni...Kenapa nak dibiarkan yang kurang baik menjadi lebih teruk? Huhh~ Banyak persoalan yang berada di minda...Banyak tanda tanya dan juga kata kerja...Lalalalala~~ 

Sampai sekarang pun aku tengok sama je situasi nyaa...Dan jalan penyelesaian pada masalah ni pun aku tak tau..Haha...Ia suma persoalan yang dah lama terbuku dalam otak dan fikiran aku...Nasib baik yang menyebelahi aku di zaman persekolahan amat aku syukuri...Alhamdulillah sampai sekarang aku dapat belajar macam tanpa rasa terpinggir...Dan aku cuma harap apa yang aku rasa dan aku syukuri sekarang dapat dirasai oleh semua orang...Insyaallah...

NotaMemori: Aku ada kawan baru mengajar kat sekolah...Harap2 dia mampu jadi cikgu yang terbaik untuk generasi sekarang dan masa depan~ Good Luck Cikgu Papazola...!

Penulisan Yang Ikhlas,
Cik Memori Kekasih...

3 comments:

  1. jadi cikgu ngajar kelas hujung... tak byk keje... leh mengulor.. hahaha

    ReplyDelete
  2. Cikos: hahaha...bahaye kalau ade cikgu macam awak ni....kesian dorg kat kelas hujung2 tu~

    ReplyDelete
  3. saya lebih suka kalau tak ada lagi sistem2 ikut tahap kepandaian..
    biar semua bercampur dan insyaallah masing2 akan jadi pandai
    pandangan saya jer :-)


    P/S : Nak Minta Tolong Bantu Hans Menang iPad 2

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

    ReplyDelete